ارزشیابی عبارت است از روشی که به وسیله آن میزان نزدیکی به هدف مورد نظر، سنجیده می شود در برنامه درسی، ارزشیابی شامل دو مفهوم اساسی است: «ارزشیابی پیشرفت تحصیلی» و «ارزشیابی برنامه درسی»پیشرفت تحصیلی، یکی از مراحل طراحی برنامه درسی و ارزشیابی برنامه درسی، یکی از مراحل مهندسی برنامه درسی می باشد. اولین کاربرد واژه ارزشیابی برنامه درسی، به ارزشیابی محصولاتی نظیر «درسهای درنظر گرفته شده در برنامه»، «فهرست رئوس مطالب» و کتابهای درسی اشاره می کند.
بنابراین ارزشیابی برنامه درسی فرایند بررسی ارزش و شایستگی برنامه درسی است. اما ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به بررسی و تعیین میزان موفقیت یادگیرنده در دستیابی به هدفهای مورد نظر می پردازد. ارزشیابی پیشرفت تحصیلی را می توان به صورت زیر تعریف کرد سنجش عملکرد یادگیرندگان و مقایسه نتایج با هدفهای آموزشی از پیش تعیین شده، به منظور تصمیم گیری در این باره که آیا فعالیت های آموزشی معلم و کوشش های یادگیری دانش آموزان به نتایج مطلوبی انجامیده اند یا خیر؟